Buzzaar Network

Buzzaar Network

Om bloggen

Här lyfter vi fram människor och ideér - både kända och okända eller som vi tycker inspirerar och motiverar.

Kan man köra bil utan körkort?

utvecklingPosted by Petra Forsstrom Mon, May 08, 2017 16:49:52

Hur lärde du dig att kör bil? Själv på en skogsväg? Läste du en bok? Fick du det i ett flingpaket? Troligen inte. Det är likadant med digitaliseringen.

Du måste förmodligen ta hjälp av någon som kan och ge dig ut i trafiken för att öva.
Lära dig ny teknik och nya tankesätt. Inspireras och motiveras av andra som "kör".

Vi lever idag i en värld som genomgår ett paradigmskifte. Som när vi gick från det gamla bondesamhället till Industrialiseringen. Utvecklingen drivs av ett antal megatrender, där digitaliseringen anses vara den som kommer att förändra vår vardag och vårt företagande mest. Man brukar prata om digitaliseringen som en katalysator och möjliggörare men även som ett hot i vår samhällsutveckling.

Digitalisering är m a o inte längre en fråga OM utan HUR. Rätt använt kan det optimera din verksamhet, du kan undvika dyra misstag och ligga före konkurrenterna.

Det finns inte så många val hel enkelt - man måste hänga med!

Dagens företagsklimat är utmanande. Där förmågan att förstå och agera digitalt kan vara skillnaden mellan att vinna och förlora. Där nya uppstickare som Storytel, Spotify Min Doktor, Tesla. Har utmanat, förändrat eller på väg att förändra olika branscher.

Hur ser din bransch ut? Har du koll på uppstickarna? Medans andra försöker lära sig din bransch. Kanske de har koll på de digitala verktygen. Vem hinner först?

Men i detta paradigmskifte skapas också nya möjligheter. i både stort och smått, för de som har viljan att förstå vad som händer.

KOM IHÅG att det nya marknaden är Global!







  • Comments(0)//blogg.buzzaar.se/#post3

10 tips att skapa nya affärer

EntreprenörskapPosted by Petra Forsstrom Thu, March 30, 2017 22:01:09
Här är tio tips för hur du lyckas skapa nya affärer genom att nätverka

# 1 Kom ihåg att nätverkande handlar om att skapa förtroende.
Bygg relationer genom att tydligt visa att du kan och framförallt vill hjälpa andra.

# 2 Ha ett mål med att delta i mingel- och nätverksträffar.
På så sätt kan du hitta de som kan hjälpa dig att nå dina mål. Träna på en ”hisspitch” - en kort presentation av ditt företag.

# 3 Besök så många nätverksmöten som möjligt, på så sätt kan du bygga förtroende och hitta de grupper eller individer som kan hjälpa dig att nå dina mål

# 4 Ställ öppna frågor. D v s frågor som börjar med vad, vem, när och hur?
Undvik frågor som kan besvaras med Ja eller Nej. Öppna frågor öppnar upp för en diskussion och bygger förtroende. Tips! inleda med någonting annat än just det jobbrelaterade, som t ex vad är du för en då?, vad gör du om dagarna?. Då har den tillfrågade chansen att svara på vilket sätt denne vill.

# 5 Ta dig tid att vänta på svaret
Våga låta det vara tyst några sekunder ibland. Det både dig och den du pratar med tid för eftertanke och skapar lugn. Bli inte obekväm, utan ge den du pratar med tid att formulera ett svar. Ställ inte om frågan. Utan vänta på det svar du vill ha.

# 6 Håll kontakten med personer du gillar och respekterar.
Ta kontakt med dem som du möter som du kan ha nytta av och vice versa. Berätta att du uppskattade mötet och att du hoppas att ni kan hjälpa varandra och fråga om ni kan mötas igen och utbyta idéer. Det är viktigt att inte släppa taget om en kontakt du fått. Det är lätt att tänka att det där var ju en trevlig person och ett kul möte, och sedan glömma bort det nästa dag.

# 7 Ta för vana att alltid prata med nya personer
Var modigare - var du än går så ska du försöka att prata med människor. Fester och bröllop är självklara tillfällen för nätverkande. Men det finns även mer vardagliga tillfällen där vi svenskar kanske inte är lika bra på att ta initiativ. Som när vi reser, köar i affären osv. Hitta saker att prata om som känns naturliga och härliga. Det är inte lätt, men du kan lära känna människor som du kommer att ha sort utbyte med i framtiden om du bara vågar.

# 8 Följ upp de rekommendationer du får.
Om folk ger dig en rekommendation bör du svara dem. Tacka och visa respekt och du kommer att få fler.


# 9 Bli känd som en kraftfull resurs för andra.
Bygg ditt eget varumärke. När du är känd som en bra resurs kommer folk att vända sig till dig för att få förslag, lösningar, idéer, namn på andra människor och så vidare. Detta synliggör dig själv och ditt företag ytterligare.

# 10 Ta med dig visitkorten
Att trycka upp ett visitkort som man har för vana att bära med sig är fortfarande en bra idé. Det kan du enkelt lämna över till personer du träffar och de kan på ett enkelt sätt kontakta dig vid behov eller intresse.

  • Comments(0)//blogg.buzzaar.se/#post2

Förbered dig för det värsta -planera för det bästa

inspirationPosted by Petra Forsstrom Thu, March 30, 2017 21:58:25
Marianne Berg och Michael Halvarsson är verkligen proffs när det gäller risk- och kriskommunikation. De gav oss insikt om vad som kan hända och hur man ska tänka om det händer. Viktiga och ständigt aktuella frågor som man som företagare inte alltid hinner fundera på. Som arbetsgivare är man dessutom skyldig att redovisa om någon incident inträffar på arbetsplatsen eller om någon medarbetare blir skadad på arbetstid. Jag vågar påstå att de flesta som deltog på Frukostboozzten den 27 januari numera har en plan för hur de ska hantera en krissituation, indelat i 3 punkter:

- Krispärm
- Öva
- Kommunikationskanalerna.

  • Comments(0)//blogg.buzzaar.se/#post1

Vilken succé det blev

inspirationPosted by Petra Forsstrom Thu, March 30, 2017 21:55:45
Hjärtligt tack till er alla som bidrog till att vår Första Frukostboozzt blev en succé & tack Stina för en inspirerande föreläsning. Läs mer och titta på bilder från eventet.
Nu laddar vi om för nästa Frukostboozzt den 27 januari.

  • Comments(0)//blogg.buzzaar.se/#post0